Ett företag är ofta I blickfånget för både tjuvar och hackare. Därmed är det viktigt att både ha god IT-säkerhet men även ett tryggt inbrottslarm så att värdesaker och inventarier som datorer och kassaskåp inte blir stulna. Ett företag som arbetar med känslig information kan känna av den här säkerhetsaspekten ännu mer. Investera i ett bra skyddslarm – till samtliga lokaler.
När du som företag investerar i ett larm företag är det viktigt att inte vara småsnål. Det kan straffa hela verksamheten och när olyckan väl är framme kostar det mer i slutändan. Se till att larmet är anpassat för de lokaler du och dina anställda jobbar i och att ni kombinerar övervakningskameror, väktarutryckning, röklarm och tjutsignaler med mera. Företag blir alltmer målet för tjuvar.
Behov och budget
Det kan vara svårt att välja larm om du själv inte riktigt vet vad som finns. Börja med att se över budget och behov. Har du exempelvis saker som det arbetas med på internet som behöver extra skydd? Då gäller det att ha extra bra larm till rummen där datorerna står. Du kan även gå in online och kika på olika bäst-i-test av olika företagslarm. Dock ska du inte stirra dig blind på dessa test eftersom alla företag är olika och letar efter olika typer av larm och funktioner.
Budgeten är en annan del som måste vara med. Ett bra larm kostar en slant, speciellt om du ska ha väktarutryckning med mera, men det är det värt om något tråkigt faktiskt skulle inträffa. Jämför olika larmföretag och kontakta dem för offerter. Så här säger Länsstyrelsen angående bevakningsbolag.
Ett bevakningsföretag kan bland annat ha i uppgift att bevaka fastigheter, anläggningar, vissa verksamheter, offentliga tillställningar, värdetransporter eller en enskild person. För att få utöva auktorisationspliktig bevakning behöver företaget vara auktoriserat. All personal behöver dessutom godkännas av Länsstyrelsen. För skyddsvakter behövs ett särskilt godkännande.