För en företagare är det ett måste att ha en snygg hemsida, dels för att utåt ge ett seriöst intryck men även för att kunder lätt skall kunna använda den. En snygg hemsida kan vara det som företaget vinner kunder på, helst om mycket av kontakten sker digitalt.
När kunder söker information om ett företag och hamnar på en hemsida som innehåller mycket klotter och inte är funktionell så kan de vända direkt i ”dörren”. Om man inte är kunnig inom IT-teknik och programmering så finns det hjälp att få när man vill bygga en hemsida.
Fördelar med en hemsida
Har man en seriös och snygg hemsida kan man på olika sätt locka kunder till den, ett sätt är att synas på sökresultaten, att göra en så kallad sökoptimering. Se också till att ha en adress som förknippas med ditt företagsnamn och tryck upp adressen på dina visitkort. När du får ett kundsamtal som du kanske inte hinner med just då kan det vara smart att hänvisa till hemsidan där de eventuellt kan få svar på frågor. Använd hemsidan som en portfölj och ha gärna tidigare projekt redovisade, inte alla men de som du är extra stolt över, det ger kunden bra referenser och inger tillit. Glöm inte att promota din hemsida som en naturlig del av ditt företag och inte en egen separat del. Använder du dig av sociala medier kan du passa på att skapa en företagssida där du kan interagera med dina kunder och promota hemsidan.
Mycket eller lite text?
Att en hemsida får mycket trafik har mycket med innehållet att göra, men var inte allt för inriktad på det. Se till att det finns en förstasida där det är lätt att navigera på samt en ”om-sida” som förklarar företagets affärsidé och vilka ni är. Överös inte sidan med sökord och onödigt innehåll, ge den relevant och korrekt information istället.