De flesta av oss använder sociala medier, e-post, Youtube eller bloggar i princip varje dag, men det som är tänkt att vara ett roligt och effektivt sätt att dela information resulterar i identitetsstöld oftare än vad man anar. Identitetskapning är ett växande problem både i Sverige och utomlands, och många svenskar har redan blivit drabbade.

Identitetskapning har blivit ett allt vanligare fenomen, speciellt på nätet. På grund av allt mer utvecklade lösningar för internetbaserade betalningsmetoder, sociala medier och bloggar ökar också risken för stöld av identitet allt högre just eftersom detta gör att kriminella enklare kan komma åt personlig information. Och bedragarna är duktiga. Genom att hacka offrets mejl eller genom att endast se en bild på ett nytt kreditkort eller körkort så har bedragarna tillräckligt med information för att kunna begå olika brott – med din identitet.

Missen gjorde att hennes identitet kapades

– Jag vill varna andra människor och uppmana dem att vara försiktiga; ett körkort är helt klart också en värdehandling, säger Ulrika Jonasson.

I augusti 2014 fick Ulrika Jonasson en faktura på 1 000 kr för spel på ett nätkasino- en hemsida som hon aldrig hade besökt. Hon blev genast misstänksam och tog kontakt med Puggle Pay faktura, som visade sig vara till stor hjälp. Markus Nystrand, som ansvarar för fall av bedrägerier, undersökte ärendet och insåg inte bara att det rörde sig om ett fall av identitetsstöld. Han lyckades också identifiera hur bedragaren lyckats ta del av hennes personliga information. Det visade sig att Ulrika hade en blogg där hon hade laddat upp en bild på sitt förnyade körkort, utan att täcka för referensnumret. Tillgången till Ulrikas personnummer och körkortsnummer räckte för att kaparen skulle kunna handla i hennes namn.

I det här fallet kan man säga att Ulrika hade tur. Kaparen hade bara handlat för en relativt låg summa, och Ulrika slapp betala fakturan. Tyvärr finns det många som hamnat i mycket värre situationer. Med den ökade användningen av internet och dess olika kanaler och tjänster är varsamhet ett måste. Trots att vi upplever många fördelar med digitaliseringen av kommunikationskanaler och olika tjänster som BankID, Paypal och internetbanker bör man vara medveten om riskerna, och vara försiktig med vilka uppgifter man lämnar ut. Tänk på att det som börjar som ett glatt inlägg på Facebook kan resultera i skulder på ofantliga summor.