Att ditt företag marknadsförs i digitala kanaler har blivit en förutsättning för att nå ut på en marknad med hög konkurrens nästan oavsett bransch. Alla företag marknadsför sig via internet vilket betyder att ni konkurrerar inte bara i ert närområde utan ofta också på nationell eller till och med internationell nivå. Att ta hjälp av en expert på digital marknadsföring kan vara ett steg i rätt riktning.

Millstone Group är en mediebyrå som specialiserat sig på den moderna tidens digitaliserade medielandskap. Dem hittar du på https://millstonegroup.se/, och där kan du se exakt vilka tjänster de erbjuder. I den fortsatta texten kan du läsa om hur ni kan förbereda er, vilka digitala marknadsföringskanaler det finns att jobba med och hur Millstone Group kan effektivisera er digitala närvaro.

Förberedelser för lyckade digitala kampanjer

Redan 2004 publicerades en studie som konstaterade att digital marknadsföring är en förutsättning för svenska företag att slå utomlands. Det har knappast förändrats nu när det står 2020 i kalendern. Vad kan ni själva göra för att förbereda er inför en digital marknadsföringskampanj?

Den så kallade ’hisspitchen’ är en bra början. Ni kan alltid internt på företaget ta fram en kort introduktion av de produkter eller tjänster ni säljer, sedan får ni hjälp med att slipa budskapet ytterligare med hjälp av exempelvis Millstone Group. Men kom ihåg att den grundläggande regeln för en bra hisspitch är att den ska vara tillräckligt kort för att kunna framföras under en hisstur. Det gäller med andra ord att vara slagkraftig.

Många marknadsföringskanaler

social mediaDet finns många olika digitala kanaler att välja bland och exakt vilka ni ska satsa på beror i hög utsträckning på vilken er målgrupp är. Men det finns inga tydliga gränsdragningar här. I princip går det att segmentera användarna av alla sociala medier och riktade kampanjer kan fungera bra i dem alla. Men man kan, bara som exempel, tänka sig att olika kanaler skulle kunna användas för kampanjer riktade mot:

  • För specialiserad marknadsföring riktad mot företag och yrkespersoner kan LinkedIn vara det perfekta valet.
  • För unga trendkänsliga människor (och många andra) kan Instagram och Youtube vara de självklara valen.
  • För kampanjer som riktar in sig mot en bred allmänhet kan annonskampanjer på Facebook och Google vara de självklara valen.

Marknadsföring baserad på mätbarhet

digital marknadsföringDagens Media uppmärksammade relativt nyligen hur många företag har bristande kunskaper i digital marknadsföring. Den största synden är att få företag verkligen utvärderar sina kampanjer på ett tillförlitligt sätt. Det är anledningen till att Millstone Group använder sig av moderna metoder för att ta fram vinnande recept på digital marknadsföring. Ett exempel på det är att de satsat hårt på att utveckla marknadsföringsknep som ger mätbara resultat – i syfte att minska slumpens betydelse för kampanjen. I deras stall ingår dessutom ett gäng erfarna affärsutvecklare som har kompetensen som ger dem ett helhetsperspektiv på hela verksamheten. Tillsammans med datan ni får tillgång till när ni samarbetar med Millstone Group betyder det att en kampanj i deras regi inte bara kan stärka företags position på marknaden, det kan också utveckla verksamheten som sådan.